Vale Fuzeiros

Vale Fuzeiros ligt midden in de Algarve, de meest populaire vakantiebestemming van Portugal. De Algarve heeft een pittoreske kustlijn met rotsen, afgewisseld met mooie stranden. Dichtbij Vale Fuzeiros ligt Lagos, de hoofdstad van de Algarve, met ook een aantal onvergetelijke stranden en rotspartijen. Erg populair onder watersporters en vanwege het gezellige uitgaansleven.

Typisch Vale Fuzeiros volgens Nick & Anna
  • Infinity pool
  • Bevroren eten
  • Gevaarlijke bergwegen
  • Rotsen en strand

Vale Fuzeiros Nature Guesthouse

Na de drukte van de hoofdstad Lissabon zijn we blij dat we weer de natuur in gaan. Vandaag rijden we de Algarve binnen. Het landschap is heel anders dan het noorden, waar we startten. Het bestaat uit heuvels, bergen en meer uitgestrekte landschappen. De zon schijnt hier harder, lijkt het wel.
We slapen de komende twee nachten in Vale Fuzeiros Nature Guesthouse en we verheugen ons er op. Het schijnt er super mooi te zijn!

We komen eind van de middag aan, nadat we het idee hadden dat we door iemands achtertuin reden... De huizen zitten strak naast de spiegels van de auto en we rijden bijna de hond des huizes aan die enthousiast naar buiten rent! Hij wordt meteen door zijn bazin gestraft en ze lacht naar ons als een boerin met kiespijn (met een paar missende tanden). Sorry...

Het guesthouse is super mooi! Er groeien knalroze bloemen tegen ons privé terras en het zwembad ziet er uitnodigend uit. Nick rijdt met gevaar voor eigen leven de auto achteruit de mega steile helling af, zodat we onze koffers uit kunnen laden.

Bevroren eten

Omdat we eind van de middag pas aankomen, besluiten we bij het guesthouse te eten. Helaas is opnieuw het dieet van Anna niet goed overgekomen, maar het meisje denkt graag mee. Ze kan een grote salade maken, zonder melkproducten? Nick ziet ook vis en rijst op het menu staan en bestelt die, met een lekkere fles wijn voor beiden. Als het meisje nog even komt checken of Anna de vis eventueel ook mag, zien we dat al het eten hier gewoon uit de diepvries komt... Als je dan bedenkt dat je er behoorlijk taai brood en wat olijven uit een potje bij krijgt, is €15 voor een avondmaaltijd best veel.

Zoals je begrijpt, schuiven we de volgende ochtend met enige argwaan bij het ontbijt aan. Die valt echter reuze mee! Vers brood, een lekkere croissant en verse jus d'orange. We zijn gerustgesteld en vermaken ons de rest van de dag aan het zwembad.

Vanavond gaan we wel op zoek naar een eetgelegenheid in de buurt!

'In de buurt' eten...

Dat eten in de buurt is nogal een dingetje op de maandagavond. Er is weinig open... Wanneer Nick iets leuks heeft gevonden, dat op een kwartier rijden is, zijn we opgelucht. We kunnen er in het licht naar toe en net voor het donker weer terug zijn. Dat is wel zo fijn met al die onverlichte bergweggetjes hier. Na een bochtige route en veel onoverzichtelijke kruispunten, komen we - in de middle of nowhere - aan bij de bestemming. Dicht. Blijkbaar kloppen de openingstijden op internet niet meer. Dan zoeken we, met matig internet op die plek, naar een andere eetgelegenheid in de buurt. Nog eens 20 minuten rijden verder zitten er meerdere op een plek. Inmiddels is het ook zo laat, dat we niet meer spontaan kunnen meeëten bij ons logeeradres.

Eenmaal aangekomen in het dorpje is ook daar vrijwel alles gesloten! Het enige dat nog een beetje teken van leven vertoont, is een wat louche uitziende pastelaria... We gokken het er maar op. Eenmaal binnen lijkt het meer een soort buurthuis voor mensen met een alcoholprobleem. De dame achter de toonbank is echter allervriendelijkst en Anna raakt aan 'de klets' met een oude tandeloze man, die geniet van zijn wijntje. Hij praat honderduit in het Portugees en Anna kletst gezellig in het Nederlands terug. Hij gebaart dat 'ie Nick een sterke rustige man vindt en dat ik geluk heb. De dame achter de balie giert het uit van het lachen! Het is een gezellige rommel daar.

Na een kleine 20 minuten wachten, en nadat er door iemand anders nog even een vers brood aan de overkant is opgehaald, is onze bestelling klaar en krijgen we voor een kleine €10 een tas vol eten mee! We geven wat extra fooi en stappen al lachend weer in de auto op weg terug. Eenmaal in onze kamer openen we het folie van ons eten en kijken we elkaar blij aan: zo lekker hebben wij in dagen niet gegeten!

Miradouro da Ponte da Piedade

Een hele mond vol, maar gelukkig komen we er gemakkelijk. Het blijkt een prachtig uitzichtpunt te zijn bij Lagos, op weg naar onze volgende slaapplaats. Er zijn vlonderpaden aangelegd en we hebben tijdens onze wandeling prachtige stranden en rotsen te bekijken. Er waait een heerlijk briesje. We zijn onder de indruk!

Reis met ons mee en laat je reactie achter!

We vinden het super leuk als je een reactie achterlaat! Het snelst is om even jouw eigen (gratis) Disqus-account aan te maken. Dat kan door een reactie te typen en daaronder jouw naam en gegevens in te voeren. Klik op 'account aanmaken' en abonneer je op de nieuwsbrief, zodat je elke keer als een van de eersten op de hoogte bent van een nieuwe post!