Porto

Porto, de stad die het land (en portwijn) zijn naam gaf, is na Lissabon de op één na grootste metropool van Portugal. Soms Oporto genoemd, is het een eeuwenoude stad die stevig in het industriële heden staat. De oude stad, gecentreerd in Ribeira, werd gebouwd op de heuvels met uitzicht op de rivier de Douro en staat vandaag op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De 14e-eeuwse kerk van São Francisco is een belangrijke attractie, net als de lokale wijnkelders, meestal gelegen aan de overkant van de rivier bij Vila Nova de Gaia.

Typisch porto volgens Nick & Anna
  • Pastel de Nata en Port
  • Regen
  • Wandelen, wandelen, wandelen
  • Historische gebouwen
  • Kleurrijke huizen
Azulejos - typische Portugese keramieken siertegels

Eco Garden Hut

Na een korte vlucht vanaf Eindhoven - die voor Anna eeuwen leek te duren, omdat ze naast iemand zat die elke 10 seconden een zenuwkuchje moest laten horen - landen we eind van de middag in Porto. Helaas is het weer hier niet veel beter dan in Nederland: een magere 21 graden en een 50 tinten grijs lucht... Het is even zoeken naar de metro, maar wanneer we eenmaal opgestapt zijn, komen we 25 minuten later aan op station Lapa, slechts een paar minuten - bergopwaarts! - lopen naar ons verblijf.

We hebben een prachtig miniappartement in downtown Porto: de 'Eco garden hut'. Een heerlijk zacht kleed onder onze voeten, mooie bamboe en rotan accessoires en meubels en een stevig maar comfortabel bed!

Eten en regen...

Snel op zoek naar eten: we rammelen! Na nog een stuk bergopwaarts te hebben gelopen, komen we aan bij ons restaurantje. Het kost een klein beetje handen-en-voetenwerk, maar al snel begrijpen we dat ze pas om 19 uur open gaan... De standaard tijd voor avondeten in Portugal. Grmbl, prrr, grrrr... Onze magen zijn het er niet mee eens. Gelukkig vinden we al snel een bakkerij met een typisch Portugese lekkernij: pastel de nata! Heerlijke custard en bladerdeeg gebakjes. Terug naar ons appartement, met een korte stop bij een muf en aftands winkeltje, waar een oude man ons in zijn mooiste tandenloze Portugees laat weten dat dit de enige paraplu's zijn die hij heeft. We kopen er twee, want Nick heeft op de app gezien dat rond etenstijd een flinke bui losbarst.

Als Anna's hangry-time gestild is, kijken we nog even tv en begeven ons dan weer, de berg op, richting het restaurantje. We zijn de eerste en enige gasten, dus we gaan met een vers bereid tasje eten - gebakken visfilet, brokken gestoofde lam met rijst en slappe patat - weer naar 'huis'. Als we de poort binnen stappen, breekt de hemel open en valt de regen met bakken uit de lucht! Wij zitten lekker binnen en de maaltijd smaakt ons heerlijk! De rest van de avond hoeven we alleen nog maar uit te buiken...

Boeken en regen...

Na een heerlijk relaxte ochtend gaan we op zoek naar een supermarkt om wat ontbijt te halen. Dit is echter moeilijker dan we dachten. Er zijn veel kleine, vage winkeltjes met etenswaren, maar niet de 'gewone' supermarkt waarnaar we op zoek zijn. Uiteindelijk lopen we in de regen weer naar huis met een tas vol droog zoet brood, een worst en een doos eieren. We maken er wat lekkers van!

Na onze creatieve brunch besluiten we downtown te gaan ontdekken. In de Lonely Planet staat een leuke wandelroute langs alle hotspots. Gympen aan en lopen maar! Voor de zekerheid een paraplu mee.

We besluiten als eerste te gaan kijken bij Livraria Lello: een op het oog niet echt opvallende boekwinkel. Totdat je de rij ziet en na even wachten naar binnen mag. Wat een schitterend gebouw! Het neo-gotische interieur uit 1906 doet magisch aan; de schrijver van Harry Potter heeft hier blijkbaar ook zijn inspiratie vandaan gehaald. De prachtige spiraalvormige trap, de glas-in-loodramen en de houten ornamenten maken dat we er stil van worden. Nick kan het niet laten en koopt een met goudblad bekleed boekje met sonnetten van Shakespear; romantisch!

Toren beklimmen en regen...

Na de indrukwekkende boekenwinkel lopen we door naar Torre dos Clérigos. Deze toren uit 1700 zagen we al boven de stad uitsteken vanaf verschillende punten. Hij is 75m hoog en we kunnen alle 225 treden beklimmen om te kunnen genieten van het prachtige uitzicht over Porto. Ware het niet dat het ... regende... Alweer... En behoorlijk hard! Zeiknat doen we snel een rondje over de smalle balustrade, nemen wat foto's van het grauwe en natte Porto en snellen ons weer naar beneden! Jammer van het uitzicht, wel goed voor de bil- en beenspieren! We vinden dat we wel wat lekkers verdiend hebben en strijken neer in het heerlijke vegan restaurant 'Nola Kitchen', waar we smullen van alle lekkernijen en ondertussen heerlijk kunnen opdrogen. De rest van de stadswandeling bewaren we voor morgen: het weerbericht is dan gunstiger.

Downtown Porto en ... zon!

Het is droog! Onze wandeling van gisteren staat nog op het programma en we starten meteen bij São Bento Railway Station. De azulejos (handgeschilderde tegeltjes) laten ons met open mond rond lopen. Wat mooi! De hele 19e eeuwse geschiedenis op de muren van een station. We steken over naar Rua das Flores met allemaal gezellige winkeltjes en terrasjes. Aan het eind van deze straat zou de Igreja da Misericórdia moeten zijn, een mooie kerk. We lopen en lopen, maar vinden hem niet. Nick ziet van alles moois onderweg, maar niet de Igreja. Dan maar naar Palácio da Bolsa. Dat schijnt ook fantastisch te zijn. Deze vinden we gelukkig vlot. We sluiten aan in de rij en wachten... en wachten. We verheugen ons op alle mooie kamers en versieringen die we op de posters aan de muur zien. Als we eindelijk aan de beurt zijn, laten we onze Porto-card zien om van de korting te kunnen profiteren. Dan vertelt de mevrouw achter de balie dat het verplicht is om met een Engels sprekende gids te gaan, à €30 p.p., en die vertrekt op zijn vroegst over 3 uur. Verbaasd en teleurgesteld kijken we elkaar aan. 'De Frans sprekende gids vertrekt al over 1,5 uur...' probeert ze nog. We bedanken vriendelijk. Dan maar geen mooie ruimtes. Bij de exit zien we gelukkig nog een kleine sneak preview van hoe het Palácio er verder uitziet. We nemen wat foto's en vertrekken weer.

Nog wat kerken...

Na een uitgebreide vegan lunch in een kaal restaurantje met TL-verlichting en bijbehorend stalen servies, vervolgen we onze klim. Nog maar een kerk proberen! Volgens de Lonely Planet móet je echt de Igreja de São Francisco gezien hebben. Als we - met korting en zonder gids - binnen zijn, snappen we waarom. De kerk is ondergedompeld in goudkleurige ornamenten en versieringen. Zoveel hebben we nog nooit gezien in één kerk...

Vila Nova de Gaia

We wandelen verder naar beneden en langs de kant van de rivier de Douro. De zon breekt heerlijk door en meteen is het een stuk warmer. We lopen over de brug naar Vila Nova de Gaia. Eenmaal daar pakken we een terrasje, bestellen
port en wijn, en genieten van het uitzicht op de skyline van Porto!
    Porto vanaf Vila Nova de Gaia
    Saúde!
    Tijd voor port!
Zie je trouwens hoe stijl alles is? Nadat we ons lichtelijk hebben laten verbranden in de toch wel felle zon, moeten we het hele stuk - omhoog - richting ons appartementje lopen. Maar liefst 45 minuten steil omhoog. We zijn gesloopt als we eenmaal aankomen. En zout van het zweet. Gelukkig bestaat er nog zoiets als eten laten bezorgen... Met een glaasje wijn ploffen we op de bank. Wij doen vanavond helemaal niets meer!
Nog een nachtje in ons mooie optrekje en dan gaan we weer op pad.

Reis met ons mee en laat je reactie achter!

We vinden het super leuk als je een reactie achterlaat! Het snelst is om even jouw eigen (gratis) Disqus-account aan te maken. Dat kan door een reactie te typen en daaronder jouw naam en gegevens in te voeren. Klik op 'account aanmaken' en abonneer je op de nieuwsbrief, zodat je elke keer als een van de eersten op de hoogte bent van een nieuwe post!