Lissabon

De mooie hoofdstad van Portugal wordt ook wel de 'stad van vergezichten' genoemd vanwege haar ligging op zeven heuvels. Deze romantische stad is ontstaan aan de rivier de Taag, die niet ver daarvandaan uitmondt in de Atlantische Oceaan. Lissabon was ooit een belangrijke uitvalsbasis voor ontdekkingsreizigers en heeft daardoor een rijke geschiedenis. De stad biedt van alles wat: schitterende gebouwen uit de tijd van de zeevaarders, smalle straatjes, prachtige fonteinen en gezellige pleinen.

Typisch Lissabon volgens Nick & Anna
  • Kasteel van Sint Joris
  • Heuvel op, heuvel af
  • Een dichte toren
  • 007-achtige hotelkamer
  • Beter!

Bessa Hotel Liberdade

Het kost even wat plannen, aangezien Anna nog steeds niet fit is en nogal gehecht lijkt aan een toilet... Zo laat mogelijk weg uit Nazaré en een early check-in in Lissabon. Van tevoren een paar uur niet eten en dan zo snel mogelijk de auto in. Nick kruipt achter het stuur en baant zich dapper een weg door het warrige netwerk van straten en ontbrekende lijnen op de wegen in de hoofdstad. Met klotsende oksels vinden we uiteindelijk ons hotel: Bessa Hotel Liberdade

Het is een prachtig hotel en het James Bond-gehalte neemt alleen maar meer toe wanneer we onze kamer binnen lopen. Prachtige donkere houten wanden, veel aandacht voor details, licht en comfort en een walk-in shower met een regendouche! Hier kunnen we bijkomen.

Zwemmen en eten

Zodra Anna zich wat beter voelt, dobberen we 's ochtends voorzichtig in het heerlijke zwembad van het hotel. Volgens Nick moeten we dit thuis ook hebben; hij is helemaal in zijn nopjes! We beginnen vast met sparen...

Na een paar dagen vooral binnen te hebben gezeten, en van roomservice te genieten, durft Anna weer eens buiten de deur te eten. We kiezen een veilige vegan tent (Zenith) op ongeveer 5 minuten lopen van het hotel. Het eten is heerlijk! Alleen de harde muziek, de bitchy jongen van de bediening en het lange wachten op een bestelling van een simpel flesje bier waar ze alleen het dopje af hoefden te halen, maakt dat we het niet erg vinden om na de laatste slok weer terug te slenteren naar het hotel.

Maar... missie geslaagd: we zijn weer buiten geweest!

Kasteel van Sint Joris

Ons hotel ligt aan de Avenida da Liberdade: een prachtige brede straat met veel bomen en mooie patronen in de stoepen en parken. We gaan er op uit! Het is slechts 20min lopen naar onze eerste bezienswaardigheid, Castelo de São Jorge. Nick is gek op kastelen en kan niet wachten om naar binnen te gaan. Wanneer we, ondanks ons online gekochte kaartje, na een poos wachten naar binnen mogen, zijn we met stomheid geslagen door het schitterende uitzicht! We beginnen de kasteeltour namelijk op het grote plein met schaduwrijke bomen en een super mooi uitzicht op Lissabon!

Het kasteel ziet er nog goed uit. Er is van alles te zien: kanonnen, een opgraving en zelfs pauwen! We waren al onder de indruk van één zo'n vogel, maar als we even verder kijken, zit de hele tuin vol! En de bomen boven ons hoofd ook...

Overal Pastel de Nata

Wanneer we de stad door slenteren, komen we bijna op elke hoek wel een pastelaria tegen. De een heeft nog meer lekkers in het raam dan de andere... We houden ons in! Ons gemiddelde ligt op zo'n 13.000 stappen per dag. En dan hebben we het niet over vlak terrein, maar heerlijk bergop- en afwaarts. We voelen onze billen, kuiten en scheenbenen goed!

Lissabon, here we come!

Met de beroemde tram 28 maak je een rondrit door de nauwe, steile straatjes van de binnenstad. In eerste instantie wilden we hiervoor een kaartje kopen en rondrijden. Toen we echter zagen hoe propvol deze zat, hebben we maar gewoon een foto vanaf de buitenkant gemaakt en zijn we lekker te voet verder gegaan. Alles is hier prima af te lopen.

We begeven ons richting de 'benedenstad', zoals dat hier heet. Het is, zoals de naam al doet vermoeden, bergafwaarts. Dat kunnen we op dit moment waarderen. Het kasteel van Joris lag behoorlijk hoog en onze shirts zijn zout van het zweet. Aan de rand van de rivier de Taag ligt het Praça do Comércio. Het is een supergroot plein met prachtige gebouwen er omheen. Toen er nog geen vliegtuigen bestonden, was dit zeg maar de 'aankomsthal' van Lissabon. Alle (belangrijke) bezoekers kwamen hier aan. Dat moet vast indrukwekkend zijn geweest, als wij dat nu ook nog zo ervaren!

Klimmen...

Tijd voor eten! We hebben ons al helemaal aangepast aan het Portugese ritme: uitgebreid en wat laat ontbijten, dan tot halverwege de middag snacken, om - na een kort slaapje - rond 20 uur weer aan te schuiven voor een goede maaltijd. Onze late lunch is in het beroemde Time Out Market. Het was voorheen een grote overdekte groente- en fruitmarkt. Nu zijn er allemaal diverse eettentjes. Je kiest iets lekkers uit, gaat samen zitten aan een van de grote picknicktafels en geniet van je eten en alles wat je om je heen ziet.

Het opvallendste bouwwerk in de winkelwijk Baixa is de Elevador de Santa Justa, ook wel Elevador do Carmo. Deze in neogotische stijl ontworpen, metalen lift verbindt de benedenstad met de bovenstad; een hoogteverschil van 32 meter met bovenaan een mooi uitzicht over Lissabon. Twee vliegen in één klap, dachten wij! 32 meter klimmen overbruggen en meteen een mooi uitzicht meepakken. Google Maps ging aan en wij wandelen richting de lift. Onderweg pikken we nog even het prachtige (dakloze) klooster met kerkgebouw - Largo de Carmo - mee. Beide gebouwen raakten zwaar beschadigd tijdens de Aardbeving in Lissabon in 1755. Veel is gerestaureerd, behalve het dak. Wat echter een prachtig gezicht is!

Vanaf de Carmo is de lift erg dichtbij, blijkt. Gelukkig hoeven we niet nog eens 32 meter omhoog te sjokken, want de weg er naar toe vonden we al heftig. Eenmaal aangekomen blijkt waarom: we zijn bij de bovenkant van de lift terecht gekomen... Nadat we onszelf uitgelachen hebben, lopen we de brug over en genieten van het uitzicht vanaf de top van de lift!

Parkeren in Belém

Onze laatste ochtend in Lissabon rijden we naar Belém. Dat is een van de wijken van Lissabon, maar ligt wat meer buiten het bruisende centrum. Weer even goed ons hoofd erbij wanneer we ons met de auto in de binnenstad van Lissabon begeven! Wat een chaotisch wegennetwerk hier... Richting Belém wordt het wat rustiger. Nick heeft een gratis parkeerplaats gevonden en Anna rijdt het plein op. Daar is wederom een zwerver die 'bijverdient' door lege plekken aan te wijzen. Deze heeft echter niet goed overzicht... Tot grote frustratie van Anna! Hij wuift en wijst naar ons, naar de auto achter ons, naar weer iemand anders, etc. Als ze zelf een ander plekje wil opzoeken, komt hij geïrriteerd op onze auto af lopen: die ene was voor ons! Tja, meneer... Daar staat inmiddels iemand anders. De zwerver is in staat om de meneer, die met huilend kind in de auto, net heeft geparkeerd, er weer weg te jagen. Dan zijn we er allebei klaar mee. Nick is inmiddels al boos uit de auto gelopen, op zoek naar een ander plekje en Anna rijdt meteen achter hem aan. Deze zwerver krijgt geen fooi! Zijn collega is de gelukkige...

Toch was het allemaal zeker de moeite waard vanwege de Torre de Belém: een verdedigingstoren aan de oever van de Taag. Nick is gek op kastelen en oude gebouwen en verheugt zich enorm op een kijkje binnen. Helaas is de toren vanwege - voor ons onbegrijpelijke redenen - gesloten... Gelukkig kunnen we wel aansluiten bij een groot openluchtfestival voor yoga? We bedanken vriendelijk. We hebben ons matje niet mee...

Mosteiro dos Jerónimos

Teleurgesteld sjokken we weer terug naar de parkeerplaats. Gelukkig kunnen we, na een kleine wandeling, ook nog kijken bij het Mosteiro dos Jerónimos (Hiëronymusklooster). Helaas snapt de beveiliger onze vraag hoeveel de tickets kosten niet, en lijkt de kaartverkoper te zijn plassen(?), dus mogen we gratis doorlopen! Het is een prachtig gebouw in manuelstijl, met graven van koningen en van Vasco da Gama. Onze mond valt open van al het moois; dat ze dat een paar honderd jaar geleden al konden bouwen...

Ps. Anna is hier niet aan het bidden; het is het standaard uitzicht van Nick wanneer ze weer eens een 'mooi shot' wil maken.

Reis met ons mee en laat je reactie achter!

We vinden het super leuk als je een reactie achterlaat! Het snelst is om even jouw eigen (gratis) Disqus-account aan te maken. Dat kan door een reactie te typen en daaronder jouw naam en gegevens in te voeren. Klik op 'account aanmaken' en abonneer je op de nieuwsbrief, zodat je elke keer als een van de eersten op de hoogte bent van een nieuwe post!