Aljezur

Het kleine stadje Aljezur ligt aan de Costa Vicentina aan de zuidwest kust van de Algarve en heeft een kustlijn met hoge kliffen, zand en duinen. Het dorpje ligt op een heuvel en bestaat voornamelijk uit smalle straatjes met kinderkopjes en witte huisjes. Er zijn een aantal mooie stranden in de buurt en je kunt er heerlijk wandelen. Er is veel aandacht voor de natuur, veganisme en tot rust komen. We zien dus ook behoorlijk wat moderne hippies voorbij komen.

Typisch Aljezur volgens Nick & Anna
  • Hippy city
  • Hoppy chicken
  • Happy donkeys
  • Dubbel dekbed in een tent

Quinta Alma

Ons allerlaatste verblijf doet ons opnieuw het zweet uitbreken: Quinta Alma ligt verborgen in een vallei vlak bij het plaatsje Aljezur. De 'oprit' is smal, steil en blijkt ook nog eens voor twee richtingen verkeer te zijn. De regel is: klimmend verkeer gaat voor en degene die het dichtst in de buurt van een uitwijkmogelijkheid is, rijdt hier eventueel achteruit voor terug. Het blijft spannend!

Wanneer we aankomen, is het echter meer dan de moeite waard. Twee grote honden en een aantal katjes komen ons nieuwsgierig, maar vriendelijk, begroeten. Al snel wordt er iemand voor ons opgehaald om 'in te checken'. Dat betekent bij Quinta Alma niets meer en niets minder dan een rondleiding over het terrein. Voor een tent heb je namelijk geen sleutel nodig... We gaan glamperen!

Glamping in een dor landschap

Ze hebben het afgelopen jaar behoorlijk last gehad van aanhoudende droogte en dat merk je. De vallei oogt dor en ook de (permacultuur) moestuin ligt er wat zielig bij. Er groeien nog wat tomaten en enkele vruchten doen hun best, maar veel is het niet. Ook het meertje waarin we wilden gaan zwemmen is meer dan gehalveerd, dus dat wordt 'm niet...

Joanna leidt ons rond: er is veel aandacht voor het milieu, dus de stroom wordt opgewekt door zonne-energie (je haar föhnen is daarom verboden, want dat trekt de stroom niet), we hebben een composttoilet (nummer 1 en 2 mag je bedekken onder een laagje zaagsel), in de douche staat een emmer waarmee je het douchewater zoveel mogelijk mag opvangen en uitgieten over de moestuin en braamstruiken, en de kippenren wordt elke paar dagen verplaatst om de grond vruchtbaar te houden.

Onze tent heeft een naam gekregen (die we maar niet kunnen onthouden) die een wens weergeeft. We moeten onze schoenen uitdoen wanneer we naar binnen willen. Dat geldt trouwens ook voor de 'food temple'; de kantine, zeg maar, waar we elke ochtend een uitgebreid en super vers biologisch ontbijt met eitjes van de leg van die ochtend treffen!
In onze tent liggen twee frisse appeltjes klaar en zien we een bed met flink wat dekens er op. Dat voorspelt een koude nacht...

Onthaasten

Nadat we ingecheckt zijn, rijden we nog even 'snel' naar de supermarkt in Aljezur om wat eten voor vanavond te halen. Dat kan namelijk niet bij Quinta Alma. Wel mogen we gebruik maken van de keuken in de 'food temple'; als we onze schoenen maar uit doen, natuurlijk. We kopen een bak salade, wat noten en wat fruit, en een pak tucjes, rijden terug naar de glamping en lopen dan naar het meertje. Het ligt er wat zielig bij, maar de omgeving is mooi en de zon zakt langzaam. We zitten op het bruggetje dat ons moet beschermen tegen natte voeten, maar de grond onder ons is gortdroog... Wel kunnen we vanuit hier goed de vallei zien en genieten we van ons eten. Als het teveel afkoelt staan we op en sjokken langzaam terug naar onze tent.

Onderweg komen we de speelse katjes tegen, duwen de honden hun koppen al kwispelend tegen onze benen en groeten we nog even uitgebreid de twee ezeltjes. De kipjes huppelen enthousiast achter ons aan, in de hoop dat ze eten krijgen. Valt dat even tegen... Langzaam druipen ze af wanneer ze ons in onze tent zien kruipen.

Terug naar Nederland

Na het heerlijke onthaasten bij Quinta Alma in de vallei is het de volgende dag toch echt tijd om de koffers te re-organiseren en ons klaar te maken voor de lange rit terug naar Lissabon. Het is voornamelijk recht toe recht aan op de snelweg. Totdat we in Lissabon komen. Dikke stress! De wegen zijn ineens weer onoverzichtelijk, auto's komen van alle kanten en de logica lijkt ver te zoeken. Vooral op het vliegveld...

Nadat we iets van drie rondjes vliegveld hebben gehad, hebben we eindelijk de goede afslag te pakken voor het inleveren van de huurauto. Een pak van ons hart! We hadden nog maar 5 minuten over, voordat er een nieuwe huurdag in rekening zou worden gebracht... Snel de koffers er uit en richting incheckbalie. We zijn er klaar voor. Deventer, here we come!

Reis met ons mee en laat je reactie achter!

We vinden het super leuk als je een reactie achterlaat! Het snelst is om even jouw eigen (gratis) Disqus-account aan te maken. Dat kan door een reactie te typen en daaronder jouw naam en gegevens in te voeren. Klik op 'account aanmaken' en abonneer je op de nieuwsbrief, zodat je elke keer als een van de eersten op de hoogte bent van een nieuwe post!